Ressourceorienteret relations arbejde skaber bedst samspil
Bevidstheden er stor når det handler om at øge kvaliteten i samspillet mellem børn og voksne. Ansvaret for relationen påhviler altid den voksne.
Grundstenen i vores pædagogiske arbejde er et program, der hedder: ICDP – International Child Development Program. Ligeledes arbejde vi med Fri for Mobberi og er meget optaget af Neuropædagogikken.
ICDP tager udgangspunkt i følgende grundantagelser
- Relationer og tilknytning er afgørende for barnets trivsel
- Lyst og motivation til at udforske og lære nyt
- Evnen til selvkontrol og indføring i kulturelle og sociale kontekster
- Omsorgsgiverens betydning for barnets tilknytning, tryghed, udvikling og dannelse er central.
ICDP er ressourceorienteret
- Fokus på barnets og den voksnes kompetencer
- Alle har en ”zone” for mulig udvikling
- Der tages udgangspunkt i det der lykkes – uden at være problemfornægtende.
Inklusion i stedet for mobning
Understøttelse af gode børnefællesskaber er grundstenene i Fri For Mobberi. Programmet bygger på 4 grundlæggende værdier: tolerance, respekt, omsorg og mod.
I Fortuna har vi sat os tre mål med Fri for mobberi:
- Udvikling af gode børnefællesskaber med tolerance og respekt for hinanden.
- Styrke børns evne til at vise omsorg for hinanden og mod til at forsvare den kammerat, der har svært ved at forsvare sig selv.
- Understøttelse af følelsesmæssig robusthed (selvhjulpenhed og viljestyrke) ved at have et stort fokus på mod, tolerance, respekt og omsorg.
I dagligdagen betyder Fri for mobberi at:
- Alle 3 grupper har en stor bamseven. Bamseven, som er børnenes maskot – en fælles ven for alle børnene og en central figur i arbejdet med trivsel og fællesskab. Den store bamseven er den, der minder børnene om de fire værdier: tolerance, respekt, mod og omsorg, og om hvordan man er sammen i fællesskab.
- De små bamser er børnenes personlige ven, som de kan lege med, give navn, sidde med på skødet til samling. De små bamser bor i opbevaringslommer på stuen.
- Vi arbejder overvejende med programmet i børnehaveafdelingen, men de små i vuggestuen introduceres også for programmet på deres niveau. De har også en stor bamseven, der kan trøste.