Glæde, humor og omsorgsfuld atmosfære

Ressourceorienteret relations arbejde skaber bedst samspil

Bevidstheden er stor når det handler om at øge kvaliteten i samspillet mellem børn og voksne. Ansvaret for relationen påhviler altid den voksne.

Grundstenen i vores pædagogiske arbejde er et program, der hedder: ICDP – International Child Development Program. Ligeledes arbejde vi med Fri for Mobberi og er meget optaget af Neuropædagogikken.

ICDP tager udgangspunkt i følgende grundantagelser

•  Relationer og tilknytning er afgørende for barnets trivsel
  •  Lyst og motivation til at udforske og lære nyt
  •  Evnen til selvkontrol og indføring i kulturelle og sociale kontekster
  •  Omsorgsgiverens betydning for barnets tilknytning, tryghed, udvikling og dannelse er central.

ICDP er ressourceorienteret

• Fokus på barnets og den voksnes kompetencer
  • Alle har en ”zone” for mulig udvikling
  • Der tages udgangspunkt i det der lykkes – uden at være problemfornægtende.

Inklusion i stedet for mobning

Understøttelse af gode børnefællesskaber er grundstenene i Fri For Mobberi. Programmet bygger på 4 grundlæggende værdier: tolerance, respekt, omsorg og mod.

I Fortuna har vi sat os tre mål med Fri for mobberi:

• Udvikling af gode børnefællesskaber med tolerance og respekt for hinanden.
  • Styrke børns evne til at vise omsorg for hinanden og mod til at forsvare den kammerat, der har svært ved at forsvare sig selv.
  • Understøttelse af følelsesmæssig robusthed (selvhjulpenhed og viljestyrke) ved at have et stort fokus på mod, tolerance, respekt og omsorg.

I dagligdagen betyder Fri for mobberi at:

• Alle 3 grupper har en stor bamseven. Bamseven, som er børnenes maskot – en fælles ven for alle børnene og en central figur i arbejdet med trivsel og fællesskab. Den store bamseven er den, der minder børnene om de fire værdier: tolerance, respekt, mod og omsorg, og om hvordan man er sammen i fællesskab.
  • De små bamser er børnenes personlige ven, som de kan lege med, give navn, sidde med på skødet til samling. De små bamser bor i opbevaringslommer på stuen.
  • Vi arbejder overvejende med programmet i børnehaveafdelingen, men de små i vuggestuen introduceres også for programmet på deres niveau. De har også en stor bamseven, der kan trøste.