Samarbejde med forældrene i Fortuna

Samarbejde om børns læring, udvikling, trivsel og dannelse

Fokuspunkter i samarbejdet med forældrene er hvordan vi i fællesskab især kan fremme barnets trivsel og udvikling. Vi afholder samtaler, møder og arrangementer, hvor formålet er at styrke det sociale sammenhold og relationerne blandt børn og forældre.

Forventningsafstemning er en vigtig del i samarbejdet, så vi ved hvad forældrene forventer, og  forældrene ved, hvad deres rolle er i samarbejdet og derved kan holde sig orienteret, samt bakke op om det pædagogiske arbejde, der foregår i Fortuna.

Vigtigt med den daglige dialog

Hente-/bringe-situationer: Vi snakker om hvordan morgenen er gået, og om der er noget særligt omkring barnet, som har betydning for barnets dag i daginstitutionen (f.eks. at barnet vågnede tidligere end normalt, eller ikke har fået så meget morgenmad).

Når barnet bliver hentet, fortæller vi om barnets dag, og om der er sket noget særligt. Vi informerer desuden på stuens tavle om dagens pædagogiske aktiviteter og lege.

Dagtilbud-hjem-samtaler

Opstartssamtale inden barnet starter i Fortuna: Samtalen handler især om, at vi afstemmer gensidige forventninger til hinanden. Vi får fra forældrene info om det nye barn, der skal starte. Forældrene får udleveret noget forskelligt informationsmateriale.

• Opfølgningssamtale 2-3 måneder efter barnets opstart: I samtalen har vi fokus på barnets opstart, trivsel, udvikling, sundhed, læring og forældresamarbejdet med forventningsafstemning.
  • Dialogmøder omkring barnets trivsel (hvis nødvendigt): I samtalen snakker vi om, hvordan vi støtter barnets trivsel, læring og udvikling bedst mulig både i hjemmet og i daginstitutionen.
  • Overleveringssamtale bliver afholdt, når et barn skal videre fra vuggestuen til børnehaven. Den kommende kontaktpædagog informerer om dagligdagen i børnehaven og vi lægger en plan for indkøringen af barnet.
  • Førskolesamtaler gennemfører vi ca. et halvt år inden skolestart. Vi vurderer barnets skoleparathed og udpeger mulige arbejdspunkter inden skolestart.

Styrkelse af fællesskabet

Forældremøder:

• Fyraftensmøde for forældre til de kommende skolebørn (marts)
  • Fyraftensmøde for forældre på grupperne (september)
  • Forældremøde for hele institutionen (november)

Faste arrangementer for børn, forældre og bedsteforældre:

• Forældremorgenkaffe (marts)
  • Påskearrangement for børn og deres bedsteforældre
  • Sommerfest (august)
  • Julearrangement (december)